Zľava pre registrovaných zákazníkov až 10 %
Heureka: 96 % ľudí nás odporúča
Aj vy pri nákupe kozmetiky, potravín alebo výplní do krabíc pozeráte na nápisy typu „prírodné, eko, udržateľné”?
Pravda je taká, že:
Greenwashing alebo klamanie spotrebiteľa o ekologickej prospešnosti produktu.
Taká je štatistika greenwashingu. V praxi to znamená, že firmy prezentujú svoje produkty, služby a obaly ako ekologicky priateľské alebo udržateľné, aj keď v skutočnosti nie sú. Nie vždy ide o zámer, ale napríklad len o nedostatok informácií.
Firmy tak vylepšujú vlastný obraz a vytvárajú u zákazníkov falošný dojem o svojom pozitívnom vzťahu k životnému prostrediu s cieľom ľahšie predať svoje výrobky.
Aj keď EU započala boj proti používaniu všeobecného označenia výrobkov ako je „šetrné k životnému prostrediu“, „prírodné“ alebo „eko“, ešte chvíľu potrvá, kým sa to prejaví v praxi.
Článok ukáže, na čo si dať pozor.
Niekedy greenwashing bije do očí, inokedy ho spoznáte ťažko – prevažujú vágne tvrdenia, skrytý kompromis, pochybné obrázky, nevinné klamstvá a chýbajúce dôkazy. Tu sú 4 príklady.
Takto by mal vyzerať správny certifikát. Je certifikovaný uznávanou organizáciou a má registračné číslo, ktoré môžete použiť na overenie pravosti.
Čítajte štítky a informácie na obaloch a overujte si certifikáty.
Dobre sa zorientovať v pojmoch vám pomôže náš sprievodca ekologickými certifikátmi v obaloch od A do Z. Alebo sa môžete riadiť týmito radami:
Certifikáty, ktoré nemajú číslo považujte za nedôveryhodné.
Zaujímavým príkladom sú papierové poháre na kávu, ktoré sa často tvária, že sú recyklovateľné. Veľa z nich je ale z vnútornej strany potiahnutá tenkou vrstvou plastu, ktorá by musela byť pred recykláciou oddelená. To sa ale nedeje.
Šetrnejšou alternatívou sú kompostovateľné poháre na kávu, ktoré sú zvnútra potiahnuté biomasou (napr. kukuričným škrobom). V priemyselnej kompostárni sa kompletne rozložia.
Kompostovateľný riad patrí do hnedých kontajnerov na bioodpad. V domácom sa nerozloží.
Kompostovateľné produkty sú všeobecne celkom kontroverzné. O takzvané lakovanie na zeleno ide, ak sú produkty kompostovateľné iba priemyselne a nie v domácich podmienkach. Alebo ak spotrebiteľ nedostane informácie, aké kroky má podniknúť, aby rozložiteľnosti pomohol. Pritom stačí len informácia o tom, že patrí do hnedých kontajnerov na bioodpad.
S cieľom redukovať množstvo obalov, niektoré reštaurácie a kaviarne balia jedlo do vratných a znovu použiteľných obalov.
Papierové tašky. Sú síce vyrobené z obnoviteľných zdrojov a redukujú plast, ale ich výroba je energeticky náročná. Preto sa oplatí ich použiť viackrát. :-)
V tomto kontexte tak lepšie vychádzajú plastové tašky, kde sú celkové emisie skleníkových plynov nižšie a pri výrobe sa na bielenie nepoužíva chlór.
Ďalším nešvárom je bambusový riad. Rad týchto výrobkov je iba zmes plastov, bambusu a živíc.
Dobrý príklad za všetkých. Kompostovateľné obálky, ktoré môžete kompostovať v domácom kompostéri.
Veľa produktov a služieb sa dnes lakuje na zeleno. A je jasné, že greenwashing ovplyvňuje nákupné správanie.
Starostlivé čítanie etikiet, overovanie certifikátov, sledovanie recenzií a konzultácie s odborníkmi sú cennými nástrojmi, ktoré pomáhajú vyhnúť sa pasciam greenwashingu. Tak si dajme tú prácu! :-)