Rozcestník

Sme online.Zavolajte: +421 221 028 618
Prázdny košík
 

Produkty v košíku

4 kroky k zelenšiemu e-shopu

Autorom je Michaela dňa 6. 2. 2023

Cesta za zeleným e-shopom je dlhá a tŕnistá. Plná nejasných informácií, prepočtov a niekedy aj greenwashingu. Napriek tomu existuje niekoľko krokov, ktoré môžu majitelia e-shopov okamžite urobiť v prospech životného prostredia a často aj svojej vlastnej peňaženky. Poďme si ich predstaviť.

Človek pracujúci na notebooku
 

Znížte počet vratiek

  • Ponúknite vrátenie zadarmo len pre VIP členov alebo na objednávky nad určitú hodnotu.
  • Uveďte k produktom maximum informácií, aby zákazníci presne vedeli, čo objednávajú.
  • Pridajte k produktom viac fotiek a dobre ich popíšte.
  • Vyzvite zákazníkov, aby produkty ohodnotili a pomohli tak s výberom ostatným.
  • Pýtajte sa zákazníkov, prečo tovar vracajú, a priebežne to zlepšujte.

Prečo znížiť počet vratiek? Priemernému e-shopu sa vráti zhruba 10 % tovaru. Znížením tohto počtu znížite aj všetky emisie, ktoré by vznikli balením, cestou k zákazníkovi aj späť.

Najviac na znížení počtu vratiek zarobia e-shopy s módou, ktorým sa môže vracať až 50 % tovaru.

Pokiaľ taký e-shop vlastníte, možno vás táto informácia prekvapí: len menšina zákazníkov vás využíva ako online skúšobnú kabínku. Častejšie vám zákazníci vrátia tovar kvôli zlej veľkosti.

Ďalšie 3 najčastejšie dôvody, prečo zákazníci vracajú tovar: tovar bol poškodený, dostali zlý produkt, produkt vyzeral inak, než očakávali.

Tip: Užitočné nápady na optimalizáciu vratiek popisuje Retino v článku Optimalizujte vratky a získajte vernejších zákazníkov.

Výber veľkosti na e-shope AboutYouTabuľka veľkostí už nestačí. Buďte maximálne presní a vyjdite zákazníkom v ústrety, ako to robí About you. Po vyplnení parametrov vám povie, aká veľkosť vám padne najlepšie.
 

Zvýhodnite doručenie do výdajných miest

  • Uveďte pri jednotlivých typoch dopravy množstvo emisií.
  • Zvýraznite najšetrnejšiu dopravu textom alebo napríklad zeleným lístočkom.
  • Dajte výdajné miesta ako východiskový spôsob dopravy.

Najúčinnejšia je kombinácia všetkých troch metód. Thuiswinkel takto zvýšil preferenciu výdajných miest z 8 na 30 %.

A prečo zvýhodniť práve doručenie do výdajných boxov a pick-upov? Sú šetrnejšie ako doručenie domov, pretože nedochádza k viacnásobným pokusom o doručenie, zbytočnému zachádzaniu a zastávkam. Výhodné je aj to, že ľudia mávajú pick-upy po ceste domov, takže často spolu s vyzdvihnutím tovaru vyriešia aj niečo iné.

Výber dopravy na Rohlik.cz
Zvýhodnite dopravu, ktorá je šetrnejšia. Napríklad Rohlik.cz pridáva zelený lístok, pokiaľ práve pôjde okolo vás.
 

Optimalizujte objednávky u dodávateľov

  • Nakúpte radšej veľké množstvo raz za čas, než malé množstvo niekoľkokrát za mesiac.
  • Prejdite k lokálnym dodávateľom.

Samozrejme len keď vám to dovolí váš sklad aj cash-flow. Zlučovanie objednávok je šikovné hneď dvakrát – ušetríte nielen emisie z dopravy, ale často aj peniaze. U nás napríklad platí, že čím viac nakúpite, tým väčšiu vám dáme zľavu.

Krabice na paletě
Nakúpte raz za čas celú paletu. Ušetríte emisie z dopravy aj peniaze vďaka množstevnej zľave.
 

Zbavte sa zbytočných obalov

Baliť menej (alebo dokonca bez obalu, ako to teraz skúša Alza do AlzaBoxov) je určite krokom vpred. Len to nesmie viesť k tomu, že sa váš tovar po ceste poškodí a vráti.

Častý problém býva aj s lepiacimi páskami – pokiaľ balíte ťažký tovar, používajte pásky s vyššou lepivosťou (napríklad s lepidlami hotmelt alebo solvent). Nebudete musieť oblepovať krabicu viackrát, čím opäť ušetríte obaly aj peniaze.

Škatuľa s veľkým množstvom lepiacej pásky, overpackaging v praxi
Typický príklad overpackagingu – namiesto troch vrstiev pásky by stačilo použiť jednu vrstvu pásky širokej.
 

Čo ďalej?

Vždy je čo zlepšovať. Pokiaľ chcete v znižovaní svojej záťaže pokračovať, zamerajte pozornosť na prevádzku vašej firmy. Podľa prieskumu Seven Senders práve tam e-shopom vzniká najviac emisií:

  • 42 % vykurovanie budov, spotreba elektriny, prevádzka serverov…
  • 26 % posledná míľa –⁠ doručenie k zákazníkovi alebo na výdajné miesto
  • 18 % prvá míľa –⁠ od dodávateľa k vám
  • 14 % obaly

Nech už začnete kdekoľvek, vždy vám držíme palce. :-)