Zľava pre registrovaných zákazníkov až 10 %
Heureka: 96 % ľudí nás odporúča
Na prvý pohľad ide len o pár drobných, ale čím viac balíkov, tým viac peňazí. Ako dostať poštovné a balné pod kontrolu, ako si vyjednať nižšie ceny u dopravcov a čo si postrážiť?
Zdroj: Pexels.com
Logistika a expedícia balíkov je alfou-omegou každého e-shopu. Bez vychytaného balenia a expedície nemôže byť e-shop úspešný. Zákazníci chcú svoj tovar ideálne do druhého dňa a to si žiada poriadne zamyslenie, ako by mala expedícia fungovať.
Jedno také tu pre vás máme. Zhrnieme vám v ňom naše skúsenosti:
Aj keď medzi podnikateľmi nie je Slovenská pošta veľmi obľúbená, je stále často využívaná. Ľudia sú na ňu jednoducho zvyknutí a preto by mala byť aj vo vašej ponuke dopravcov.
Len pošta ale nestačí.
Odporúčame pridať ešte jedného súkromného dopravcu ideálne s možnosťou dovozu na tzv. výdajne (napr. Zásielkovňa, DPD Pickup alebo GLS).
Výdajne sú vôbec veľmi obľúbená možnosť dopravy. Sú lacnejšie a zákazníci si tam vyzdvihnú balík bez čakania.
S výberom to ale nepreháňajte. Ideálny počet sú tri spôsoby dopravy. Napríklad: pošta, komerčný dopravca a osobný odber na predajni alebo napríklad veľmi obľúbená Zásielkovňa.
Zákazníkov nezahltíte mnohými možnosťami, a vy si vyjednáte u dopravcov lepšie ceny. Menší počet dopravcov totiž znamená viac balíkov na každého z nich a s množstvom balíkov rastie vaša vyjednávacia sila. :)
Pozrite sa, či má dopravca depo v blízkosti vás. Môžete potom ľahko využiť možnosť odvozu balíkov vlastnými silami a ušetriť na doprave aj pol eura.
A nezabudnite sa u dopravcov opýtať aj na špeciálne služby. Taká Zásielkovňa ponúka napr. službu Reklamačný asistent, kde reklamujúcim zákazníkom ľahko pripravíte štítok s podaním na ktorejkoľvek výdajni Zásielkovne. Tým uľahčíte prácu sebe aj zákazníkovi.
Navyše ušetríte. Pretože dopravu k vám pri reklamácii hradíte podľa zákona vy. A zákazníci často podávajú reklamácie priamo na Slovenskú poštu, kde je jednotlivé dopravné bez prerokovaných cien vysoké.
Pri najmenšom balíku na pošte cca 3,90 €, a so slušne dohodnutými podmienkami u Zásielkovne sa dostanete aj na 2 €.
Pokiaľ máte depo blízko, môžete ušetriť tým, že zásielky si budete zvážať sami. Zdroj: Wikipedie.com
A to je problém.
Pretože každý obal niečo stojí. Pokiaľ sa rozhodnete balíky dotovať, prídete aj pri relatívne malom množstve balíkov za mesiac o stovky a zákazníci to ani neocenia. Balné sa z e-shopov totiž úplne vytratilo. Ale niekto ho zaplatiť musí.
Majitelia e-shopu to riešia dvoma spôsobmi:
To prvé sa volá efektívne a úsporné balenie, pri ktorom sa snažia baliť s „rozumom” a bez zbytočného plytvania – minimalizovať cenu. A druhé riešenie je, že cenu obalov rozpúšťajú do poštovného alebo cien vašich produktov.
Už teraz ale môžem prezradiť, že ideálna je kombinácia oboch variantov. Najskôr ale ten prvý. O tom druhom si povieme za chvíľu.
Predstavte si, že musíte vybrať obaly a výplňový materiál na váš tovar. Čo urobíte? Letmo si premyslíte, ako ten tovar asi baliť a potom pôjdete na porovnávač cien pre najlacnejšie riešenie?
Chyba.
Správnemu výberu obalu by mala predchádzať dôkladná úvaha.
Tovar musí byť zabalený do kvalitných obalov, aby sa pri preprave nepoškodil a vám sa nekopili reklamácie. Zároveň je dôležité vybrať vhodné obaly, aby ste mohli minimalizovať cenu a nerobili niečo zbytočne.
Pokúste sa teda odpovedať si aspoň na tieto otázky:
Máte rôzne veľký tovar? > Rozdeľte ho do skupín a na každú nakúpte zodpovedajúcu veľkosť obalu. Nekupujte univerzálnu veľkosť krabíc na všetko. Príliš veľké krabice = veľa výplne = vysoké a zbytočné náklady.
Na každú skupinu tovaru ušite balenie na mieru. V tomto prípade budeme na oriešky potrebovať kartónovú krabicu a lepiacu pásku, zatiaľ čo na slivovicu prepravný obal na fľaše.
Nie každý tovar potrebuje tú "naj" výplň. Aj lacnejšie varianty dokážu spoľahlivo ochrániť a rozdiely sú obrovské. Vyplniť menšiu krabicu (200x200x150) môže stať 0, 09 € alebo aj 0,63 €.
O výplniach sme toho napísali veľa, takže ak ju chcete vybrať správne, odpovedzte si na týchto 6 otázok pred nákupom alebo si rovno porovnajte ich cenu a vlastnosti vo veľkom porovnaní 9 výplňových materiálov.
Vážne. Krabica nie je jediný obal. Na "mäkký" tovar ako napríklad textil vám bude stačiť výrazne lacnejšia plastová obálka. O niečo krehkejšie drobnosti zase zabalíte do lacnej bublinkovej obálky. Ale existujú aj ďalšie „špeciality”:
A nezabudnite si postrážiť minimálne tieto dva skryté náklady:
O ďalších si potom môžete prečítať v tomto článku: Strážite si ich? 7 oblastí, ktoré e-shopom zvyšujú cenu balenia a nevedia o nich
Tak. Teraz už vieme, čo do ceny poštovného a balného vstupuje. Ale koľko je ochotný zákazník zaplatiť?
Popisek obrázku: Pri kalkulácii nákladov nezabudnite spočítať naozaj všetky. Opomenutie hoci len jednej položky by vás časom mohlo stať nemalé peniaze.
Štúdia Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK) sa zmieňuje, že väčšina zákazníkov je za bežný balík ochotná zaplatiť do 3,5 €. Ale pozor, jedná sa o cenu s DPH.
Strop pre cenu poštovného (a balného) je pre nás teda 3 € bez DPH. Konkurencia ceny dopravy ale často ženie ešte nižšie. Takže nie je problém sa bežne stretnúť s cenami medzi 2,3 € a 2,1 € bez DPH za doručenie na adresu. A pri doručení na výdajňu (napr. Zásielkovňa) sa ide ešte nižšie, napr.: 1,5 € bez DPH.
Mantinely, kam až môžete s poštovným ísť, teda máme. Teraz ideme počítať.
Dajme tomu, že ste si vyjednali 2,3 € bez DPH za dopravu balíka až na adresu zákazníka a 1,5 € za dopravu na výdajné miesto.
Pokiaľ sľúbite dopravcom, že sa dostanete aspoň na 200-300 balíkov za mesiac (7-10 balíkov/deň), máte solídnu šancu sa na tieto ceny dostať. Pokúste sa ale sľub dodržať.;)
cena obalu + cena výplne = cena balného
Napr: 0,15 € + 0,09 € = 0,24 € bez DPH
A ako na cenu výplne? Cenu za vyplnenie 1 litra objemu krabice sme pre vás spočítali vo Veľkom porovnaní 9 výplňových materiálov.
Takže pri všetkých výplniach, ktoré na našom e-shope nájdete si ľahko zistíte, koľko vás bude stáť vyplnenie jednej krabice, nech už má rozmery akékoľvek.
Je výplň drahá? Skúste inú.
To je poštovné za reklamácie, doposielanie chýbajúceho tovaru, poplatky za platby kartou u dopravcov alebo aj čas strávený nad riešením reklamácií, a pod. Túto sumu zistíte tiež ľahko:
priemerné "reklamačné náklady na balík" = (náklady na poštovné z reklamácií alebo doposielok + cena práce spojená s reklamáciami) / počet vyexpedovaných balíkov za mesiac.
Napr.: (18,6 € + 7,4 €) / 200 balíkov za mesiac = 0,13 € bez DPH.
Celkové náklady na balné: A: balné + B: priemerný reklamačný náklad na jeden balík
Napr.: 0,24 € + 0,13 € = 0,37 €
Balné a všetko okolo vás stojí 0,37 € na jeden balík.
Takže pokiaľ by ste zákazníkom účtovali len poštovné za 2,6 € bez DPH, budete na každom balíku 0,37 € prerábať. To je pri 300 balíkoch mesačne 111,5 €.
To síce nie je likvidačná suma, ale pri štarte podnikania to nie je ani nič, čo by ste chceli len tak obetovať. Tieto peniaze môžete ušetriť alebo investovať inam, napríklad do kreditu na Google Ads.
Náklady by sme teda mali. Ale teraz kam s nimi?
Odpoveď na poslednú otázku je celkom jednoduchá.
Cenu obalov a náklady spojené s reklamáciami, a pod. – volajme ich jednoducho balné – môžeme rozpustiť do viacerých miest. Záleží na tom, čo vám bude vyhovovať a čo je spravodlivejšie:
1. poštovné – niektoré e-shopy balné jednoducho pripočítajú k cene poštovného. To ale vzhľadom ku konkurencii, aká u cien dopravy je, nie je vhodná taktika. Výška poštovného je jedným z dôležitých aspektov, podľa ktorých sa zákazníci rozhodujú. A aj niekoľko centov navyše by ich mohlo odradiť.
2. ceny produktov – jednoducho zdvihnete o pár percent ceny tovaru. Je to najjednoduchšie a najlepšie riešenie. Nemusíte zvyšovať cenu dopravy, takže v nej zostanete konkurencieschopný.
Napríklad, pokiaľ máte mesačný obrat 22 305 €, marža 50 % (nech sa nám to dobre počíta), tvorí náklady okolo balného (nami spočítané 111,5 €) 1 %. O 1 % teda bude potrebné zvýšiť ceny tovaru.
3. dobierka – a potom sú tu e-shopy, ktoré zvyšujú cenu dobierky. Ale to je snáď ešte horšie riešenie než zvyšovanie poštovného.
U dobierok nie je príliš priestoru na zvyšovanie ceny a navyše nimi platí iba cca 30 % zákazníkov, takže je to nespravodlivé a zle sa to počíta.
4. náklady dotovať – najštedrejší prístup k zákazníkom, ktorý ale odporúčame voliť len v prípade, keď si ho budete môcť dovoliť a firma už vám bude solídne zarábať.
Keď začínate, nezdajú sa náklady na poštovné a balné až také dôležité. S rastom vášho obratu ale porastie aj ich celková suma.
A tak sa môže ľahko stať, že za pár rokov podnikania sa nebudeme baviť o stovkách eur, ale o jednotkách tisícov. A tie sa dajú investovať určite lepšie ako ich "spáliť" na nákladoch. :)