Zľava pre registrovaných zákazníkov až 10 %
Heureka: 96 % ľudí nás odporúča
Nevyzdvihnuté zásielky s platbou na dobierku trápia e-shopy odjakživa. Hlavne tým menším nabúravajú cash-flow a ovplyvňujú dostupnosť tovaru na e-shope.
V článku sa dozviete:
Hoci sa podiel platieb na dobierku postupne znižuje, jej množstvo je stále nezanedbateľné a majitelia e-shopov si tak zatiaľ netrúfajú túto formu platby hromadne rušiť.
Dobierka pritom znamená riziko nezaplatenia balíka, ktoré je podľa dopravcu GLS až 13x vyššie ako u vopred zaplatených objednávok. Navyše, riziko sa ešte zväčšuje, ak si zákazník zvolí okrem dobierky aj vyzdvihnutie na výdajnom mieste.
Poďme sa teda pozrieť, ako čo najviac minimalizovať riziko neprevzatia zásielky na dobierku.
Ako najlepší prístup sa javí problémom predchádzať a zákazníkov motivovať k iným typom platieb:
Aj 0,50 € či 1 € môže urobiť svoju službu. Cenu môžete tiež dvíhať postupne a sledovať, ako sa mení správanie zákazníkov.
Inšpirovať sa môžete v e-shope Alza.sk, ktorá vracia zákazníkom 0,80 € ak si vyberú platbu vopred. Rovnako ako v predchádzajúcom bode, aj tu ide o finančné znevýhodnenie platby na dobierku.
Zvýhodnená doprava pri platbe vopred je jedno z riešení, ako nedať dobierke šancu.
Svoje môže urobiť aj to, že v košíku posuniete platby na dobierku na posledné miesto alebo za zákazníkov predvyberiete iný typ platby.
Presuňte platbu na dobierku na posledné miesto v košíku alebo ju skryte pod rolovaciu ponuku „Ďalšie typy platieb“.
Ak sa vám stáva, že si zákazníci na dobierku častejšie objednávajú len lacnejší tovar, môžete skúsiť obmedziť dobierku len pre nižšie čiastky. Alebo naopak.
Ale pozor, aby ste si tým zbytočne neodradili potenciálnych zákazníkov.
Keď už sme pri obmedzovaní dobierky podľa výšky objednávky, pomôcť vám môže aj „skrytie“ platieb na dobierku pre neregistrovaných zákazníkov.
Vhodné môže byť aj dobierku ponúkať len stálym zákazníkom s dlhšou nákupnou históriou.
Rýchlou kontrolou emailu alebo telefónneho čísla môžete predísť zbytočnému odoslaniu zásielky na neexistujúcu adresu. Vďaka tomu môžete zákazníkovi včas zavolať a chybu opraviť.
Niektorí majitelia e-shopov radia namiesto úprav e-shopu rozpočítať škodu z neprevzatých dobierok do tovaru. Výsledné zdraženie bude rádovo pravdepodobne len v jednotkách percent a vy budete mať po starostiach.
Aj to je cesta, hoci nie je úplne férová k tým, ktorí dobierky platia poctivo.
Pri zadávaní údajov do košíka sa oplatí mať systém na kontrolu preklepov. Ušetrí vám veľa času.
Niekedy môže za nevyzdvihnutou zásielkou na dobierku stáť aj samotný dopravca, ktorý nevykonal viac pokusov o dodanie tovaru, než by mal, alebo sa s doručením domov neobťažoval vôbec.
Nie každý zákazník je potom ochotný zájsť na výdajné miesto osobne, keď si zaplatil doručenie až domov.
Odporúčame preskúmať štatistiky neprevzatých zásielok a dopravcov s najhoršou doručiteľnosťou vyradiť.
A ak už musíte neprevzatú zásielku s dobierkou riešiť, nie je nič jednoduchšie, než zákazníkom poslať upomienku na vyzdvihnutie balíka e-mailom alebo im zavolať.
Zo skúsenosti niektorých majiteľov e-shopov vieme, že takto je možné na vyzdvihnutie balíka presvedčiť až 30 % zákazníkov.
Aj úsilie dopravcu ovplyvňuje úspešnosť doručenia. Vymeňte tých, ktorí majú dlhodobo nižšiu úspešnosť doručenia.
Univerzálne riešenie neexistuje. Nevzdávajte sa pri prvom nevydarenom pokuse o obmedzenie dobierok. Naopak testujte, ktorý z prístupov vám zafunguje najlepšie.
A hlavne nehľadajte v neprevzatí zásielky vždy zámer zákazníkov. Niekedy tovar prevziať jednoducho nemôžu.
Preto je potrebné prístup vyvážiť a nájsť optimálnu cestu medzi prílišným obmedzovaním a rizikom neprevzatia zásielky na dobierku.