Zľava pre registrovaných zákazníkov až 10 %
Heureka: 96 % ľudí nás odporúča
Namiesto, aby posielali tovar v najlacnejších plastových obálkach, rozhodli sa baliť šetrnejšie. Zelenšie. S ohľadom na prírodu.
Vyspovedali sme Econeu, Tierra Verde, Notino, Naklíčeno.cz, NuSpring, Greenwavea a BIOneeds a zistili od nich best-practices v ekologickom balení, ktoré si nemienime nechať pre seba. :-)
Pokiaľ aj vás trápi množstvo obalov, ktoré spotrebujete, prečítajte si skúsenosti tých, ktorí už zelenú cestu vyšľapali pred vami. Tu sú.
Preferovať papier pred plastom je dnes najobľúbenejšou cestou, ako baliť šetrnejšie. Aj preto víťazí u oslovených e-shopov papierová krabica + papierová výplň + papierová lepiaca páska.
Zaujímavejšie než to, do čoho balia, je ale ich celkový prístup k obalom.
E-shopy najčastejšie praktizujú zero-waste prístup, ktorý skvele vystihuje NuSpring: „Maximálne využiť to, čo máme k dispozícii a zbytočne nekupovať nové – snažíme sa robiť to rozumom a ten nám hovorí, že takto je to najekologickejšia cesta.“
Zásielka zabalená do krabice od topánok, to je zero-waste prístup e-shopu BIOneeds.
Zero-waste priviedlo e-shopy na to, že maximálne využívajú obaly z druhej ruky – od dodávateľov, lokálnych firiem aj zákazníkov.
Dostatok obalov ale získate len vtedy, keď si dohodnete sieť spolupracujúcich firiem.
Spoliehať sa na zákazníkov je riskantné. „Zákazníci nám obaly nosia sami od seba, využívajú to ale menej, než by sme chceli,“ zveruje sa manažérka Greenwave Denisa Svobodová.
Použité obaly NuSpring získava od svojich zákazníkov.
Bez ohľadu na to, kde krabice získate, nakoniec skončíte s hromadou malých, stredných a veľkých krabíc rôznej kvality, čo vám môže skomplikovať balenie.
„Je to pomerne ťažká úloha pre našich kolegov v expedícii, nájsť vždy tú správnu veľkosť krabice na danú objednávku,“ priznáva Jan Čillík z Tierra Verde.
Podobnej výzve čelia aj v e-shope Econea. „Riešime, ako najlepšie využívať krabice od dodávateľov. Ako ich efektívne triediť na príjme na tie, ktoré sú vhodné na balenie objednávok, a na tie, ktoré rozrežeme na výplne,“ vysvetľuje vedúci skladu Tomáš Bobek.
Hoci ich to stojí extra čas navyše, nedajú oslovené e-shopy na použité obaly dopustiť.
Najčastejšou výplňou do krabíc je kartónová striž, pokrčené noviny alebo skartovaný papier. „Samozrejme občas použijeme aj bublinkovú fóliu, ktorá nám prišla od dodávateľov,“ priznáva Ivon Fraňková z BIOneeds s tým, že je škoda ju vyhodiť.
Pokiaľ nemajú poruke noviny, siahnu e-shopy po kupovanej papierovej výplni, akou je napríklad FastPaper. Pretože sa dodáva v odvíjacej krabici, chvália si, že balením trávia menej času.
Nedostatok výplní vykrývajú kupovanou papierovou výplňou, akou je napríklad FastPaper.
Čo sa naopak neosvedčilo, je drevitá vlna a SizzlePak.
„Oboje vyzerá veľmi pekne a zákazníkov to určite nadchlo,“ hovorí Ivon Fraňková z BIOneeds. „SizzlePak bol ale pomerne drahý a vhodný len do malých balíčkov. Drevitá vlna sa zase nedá recyklovať, navyše nás škriabala do rúk a bol z nej hrozný bodrel.“
Papier víťazí aj pri voľbe lepiacej pásky.
Najobľúbenejšia je samolepiaca papierová páska. E-shopom pritom nevadí, že stojí 2× viac než plastová. V Greenwave to vysvetľujú tak, že si chcú byť istí, že krabica bude zrecyklovaná. Krabica zalepená plastovou páskou totiž mieri do spaľovne.
Najväčšie zelené srdce ale majú v Naklíčeno.cz.
Prečo? Používajú tzv. zvlhčovacie pásky, ktoré sa musia dopredu navlhčiť pomocou špeciálneho zvlhčovača. Balenie je preto celkom otrava. „Nie je to ideálne. Ľudia sú z toho polepení a musí sa to vedieť,“ vysvetľuje majiteľ Naklíčeno Michal Kuchař. „Tá námaha za to ale stojí.“
Papierové pásky nekontaminujú recyklované obaly, preto ich e-shopy uprednostňujú.
Zabaliť sklo je pre environmentálne zmýšľajúce e-shopy stále výzva.
Najďalej zatiaľ došla Econea, ktorá už 4 roky balí sklenené fľaše do vlnitej lepenky. „Rolku si pílkou narežeme na tretiny a fakt sa nám to osvedčilo. To množstvo rozbitého skla je zanedbateľné,“ hovorí Tomáš Bobek.
Vlnitú lepenku si chvália aj Naklíčeno. V Greenwave sa ale s najkrehkejším tovarom vrátili k plastu: „Krehké sklo balíme do bublinkovej fólie, ktorá nám príde od dodávateľov“ Dôvodom je riziko rozbitia. „Neosvedčilo sa nám na obaloch šetriť,“ vysvetľuje Denisa Svobodová z Greenwave.
Extrémna minimalizácia obalového materiálu sa nevyplatila ani v Tierra Verde. „Stávalo sa nám, že sa tovar často poškodil a napáchali sme viac škody ako úžitku,“ vysvetľuje Jan Čillík.
Na ochranu krehkého tovaru používajú e-shopy vlnitú lepenku.
Ako je vidieť, papier medzi obalovými materiálmi víťazí na plnej čiare.
Už dávnejšie sme však písali o tom, že na zelenú misiu sa môžete vydať aj inými cestami, než tým, že začnete baliť do papiera. Udržateľnejšou firmou sa môže e-shop stať už tým, že obmedzí veľkosť zásielok alebo uprednostní recyklované materiály.
Že neexistuje jedna odpoveď na to, ako baliť ekologicky, dokazuje módny e-shop thredUP. Podľa Madeline Aaronson vyžadujú ich plastové obálky 3,5× menej energie než kraftové obálky.
Aj módna značka Patagonia vypočítala, že viac emisií ušetria zmenšením plastových vrecúšok, než tým, že prejdú na papierové.
Plastové vrecko Patagonia: pred a po zmenšení.
Nejako sa to komplikuje, že?
Ale nebojte sa. Nemusíte byť materiáloví inžinieri, aby ste sa rozhodli správne. Stačí, keď sa budete riadiť hodnotami svojej firmy a zvolíte si svoju cestu:
Každá z ciest pomôže životnému prostrediu iným spôsobom.
A každá vyžaduje iný prístup k voľbe obalovým materiálov, logistike a expedícií.
Videli sme, že oslovené e-shopy sa neboja baliť do plastov, pokiaľ im prišli od dodávateľov.
Zákazníci ale nadšení nie sú a často si dobrý úmysel e-shopov vykladajú zle. Natoľko zle, že napíšu zlú recenziu. „Občas sa niekto taký nájde, kto verejne napíše, že kážeme vodu, ale pijeme víno,“ zveruje sa Romana Vávrová z NuSpring.
Ani tá najlepšia zákaznícka starostlivosť ale nemusí stačiť na urovnanie konfliktu.
„Jednej zákazníčke sme vysvetlili, že fólia pochádza od dodávateľa. Odpovedala nám, že sme len presunuli svoj neporiadok k nej a ona s plastom nechce mať nič spoločné,“ zdieľa svoju skúsenosť Romana Vávrová a dodáva, že „niekedy nech robíte, čo robíte, proste budete za zlého vy.“
Skúsenosť s nespokojnými zákazníkmi má aj Naklíčeno.cz.
Do zásielok od začiatku dávajú skartovaný papier a kartónové odrezky používajú ako zarážky. Lenže ich zákazníci si sťažovali, že skartovaný papier práši, že sa niekde páska odlepuje, že na nich e-shop šetrí, zveril sa majiteľ Naklíčeno Michal Kuchař.
Riešenie bolo nakoniec jednoduchšie, než by ste čakali. „Vyriešili sme to listom, ktorý dávame do zásielky.“
Od tej doby, čo Naklíčeno do zásielok vkladá tento odkaz, sú zákazníci spokojní.
Od tej doby vraj žiadny zákazník nič zlé na balenie nepovedal.
List à la Naklíčeno ale nie je jediný spôsob, ako zákazníkovi vysvetliť, prečo sa na neho vysypal skartovaný papier:
Komunikovať so zákazníkom môžete aj pomocou pečiatky.
Čo vaši zákazníci nikdy neuvidia, je, že ekologický obalový materiál nie je lacná záležitosť. Môžete síce ušetriť na krabiciach, ktoré zrecyklujete od dodávateľov, náklady vám ale narastú v práci skladníkov.
Čo robiť, keď sú pre vás náklady na ekologické balenie vzhľadom na zabalený počet balíkov neúnosné?
Inšpiráciou vám môže byť Notino, ktorý dáva svojim zákazníkom na výber.
Keď si zákazník priplatí 1 €, dostane zásielku zabalenú do papiera. Podľa riaditeľa logistiky Tomáša Hofera majú o službu záujem hlavne v západnej Európe, kde si ju zvolí takmer každý druhý zákazník. V Čechách zatiaľ percento zákazníkov neprekročilo 10 %.
Zákazník si môže ekologické balenie zvoliť za príplatok.
Kým v zahraničí si službu chvália, u nás niektorí ľudia nerozumejú tomu, prečo si za šetrnejšie balenie musia priplácať a pýtajú sa: „nemalo by to byť naopak, že za príplatok bude balenie do plastu?“
Čísla ale ukazujú, že zabaliť zásielku ekologicky trvá až 3× dlhšie ako zabaliť ju štandardne. Čím väčší e-shop budete, tým viac musíte s týmto nákladom počítať.
O svoje skúsenosti sa s nami podelila Econea, Naklíčeno.cz, BIOneeds, Greenwave, Tierra Verde a NuSpring... pokiaľ ich poznáte, tak tušíte, odkiaľ vietor fúka – všetky predávajú prírodnú kozmetiku alebo zdravé potraviny.
Baliť ekologicky pre nich bolo od začiatku samozrejmosťou.
Tlak zo strany spoločnosti ale ukazuje, že šetrné balenie sa začína vyžadovať od každého e-shopu. Pokiaľ sa chcete vydať na zelenú misiu tiež, držíme vám palce.
A pokiaľ zablúdite, neváhajte sa nám ozvať. Radi vám poradíme, ako baliť šetrnejšie.