Na štátny sviatok 1. mája máme ZATVORENÉ. Vaše objednávky začneme odosielať vo štvrtok 2. 5. Ďakujeme vám za pochopenie.

Rozcestník

Prázdny košík
 

Produkty v košíku

Greenwashing v obaloch: Ako rozlíšiť udržateľnosť od marketingových trikov?

Autorom je Soňa dňa 22. 2. 2024

Aj vy pri nákupe kozmetiky, potravín alebo výplní do krabíc pozeráte na nápisy typu „prírodné, eko, udržateľné”?

Pravda je taká, že:

  • 53 % ekologických tvrdení je vágnych, zavádzajúcich alebo nepodložených. 
  • Pre 40 % neexistujú dôkazy. 
  • Polovicu všetkých zelených štítkov overíte len komplikovane.

greenwashing v obaloch
Greenwashing alebo klamanie spotrebiteľa o ekologickej prospešnosti produktu.

Taká je štatistika greenwashingu. V praxi to znamená, že firmy prezentujú svoje produkty, služby a obaly ako ekologicky priateľské alebo udržateľné, aj keď v skutočnosti nie sú. Nie vždy ide o zámer, ale napríklad len o nedostatok informácií.

Firmy tak vylepšujú vlastný obraz a vytvárajú u zákazníkov falošný dojem o svojom pozitívnom vzťahu k životnému prostrediu s cieľom ľahšie predať svoje výrobky.

Aj keď EU započala boj proti používaniu všeobecného označenia výrobkov ako je „šetrné k životnému prostrediu“, „prírodné“ alebo „eko“, ešte chvíľu potrvá, kým sa to prejaví v praxi.

Článok ukáže, na čo si dať pozor.
 

Je to tak zelené, ako to vyzerá?

Niekedy greenwashing bije do očí, inokedy ho spoznáte ťažko – prevažujú vágne tvrdenia, skrytý kompromis, pochybné obrázky, nevinné klamstvá a chýbajúce dôkazy. Tu sú 4 príklady.

  • Falošné tvrdenie o recyklovateľnosti. Obal sa tvári ako 100% recyklovateľný, ale v skutočnosti obsahuje materiály, ktoré sa recyklovať nedajú.
  • Na obale je zámerne zobrazená idylická krajina alebo prírodné motívy, ktoré nesúvisia s produktom, aby vytvorili dojem, že produkt je ekologický.
  • Informácie o udržateľnosti sú na obaloch vytlačené malým písmom, takže sa takmer nedajú prečítať, čo zámerne znemožňuje dohľadanie viacerých informácií.
  • Niektoré firmy svojimi dobročinnými aktivitami zameranými na ochranu životného prostredia odpútavajú pozornosť od faktu, že ich produkty mu výrazne škodia.

ekologické certifikáty
Takto by mal vyzerať správny certifikát. Je certifikovaný uznávanou organizáciou a má registračné číslo, ktoré môžete použiť na overenie pravosti.

Ako sa vyhnúť greenwashingu?

Čítajte štítky a informácie na obaloch a overujte si certifikáty.

Dobre sa zorientovať v pojmoch vám pomôže náš sprievodca ekologickými certifikátmi v obaloch od A do Z. Alebo sa môžete riadiť týmito radami:

  • Buďte obozretní, ak certifikát uvedený výrobcom na obale nemá číslo. Každý platný certifikát ho musí mať.
  • Dajte si pozor na obaly z príliš silného materiálu, ktoré sa honosia jednoduchou kompostovateľnosťou.
  • Zhodnoťte produkt ako celok. Aj keď je obal recyklovateľný, samotný produkt môže byť nešetrný k životnému prostrediu kvôli energeticky náročnej výrobe alebo preprave.
  • Sledujte recenzie ostatných zákazníkov. 
  • Nebojte sa osloviť odborníkov. Skvelú prácu a osvetu odvádza napríklad Inštitút cirkulárnej ekonomiky.


Certifikáty, ktoré nemajú číslo považujte za nedôveryhodné.

Obaly, pri ktorých spozornite

Zaujímavým príkladom sú papierové poháre na kávu, ktoré sa často tvária, že sú recyklovateľné. Veľa z nich je ale z vnútornej strany potiahnutá tenkou vrstvou plastu, ktorá by musela byť pred recykláciou oddelená. To sa ale nedeje.

Šetrnejšou alternatívou sú kompostovateľné poháre na kávu, ktoré sú zvnútra potiahnuté biomasou (napr. kukuričným škrobom). V priemyselnej kompostárni sa kompletne rozložia.

kompostovateľné poháre
Kompostovateľný riad patrí do hnedých kontajnerov na bioodpad. V domácom sa nerozloží.

Kompostovateľné produkty sú všeobecne celkom kontroverzné. O takzvané lakovanie na zeleno ide, ak sú produkty kompostovateľné iba priemyselne a nie v domácich podmienkach. Alebo ak spotrebiteľ nedostane informácie, aké kroky má podniknúť, aby rozložiteľnosti pomohol. Pritom stačí len informácia o tom, že patrí do hnedých kontajnerov na bioodpad.

S cieľom redukovať množstvo obalov, niektoré reštaurácie a kaviarne balia jedlo do vratných a znovu použiteľných obalov.

Papierové tašky. Sú síce vyrobené z obnoviteľných zdrojov a redukujú plast, ale ich výroba je energeticky náročná. Preto sa oplatí ich použiť viackrát. :-)

V tomto kontexte tak lepšie vychádzajú plastové tašky, kde sú celkové emisie skleníkových plynov nižšie a pri výrobe sa na bielenie nepoužíva chlór.

Ďalším nešvárom je bambusový riad. Rad týchto výrobkov je iba zmes plastov, bambusu a živíc.

barevná kompostovatelná obálka
Dobrý príklad za všetkých. Kompostovateľné obálky, ktoré môžete kompostovať v domácom kompostéri.


Veľa produktov a služieb sa dnes lakuje na zeleno. A je jasné, že greenwashing ovplyvňuje nákupné správanie.

Starostlivé čítanie etikiet, overovanie certifikátov, sledovanie recenzií a konzultácie s odborníkmi sú cennými nástrojmi, ktoré pomáhajú vyhnúť sa pasciam greenwashingu. Tak si dajme tú prácu! :-)